Kikattavan Kakkiaisen maailmanvalloitus

Gigglebug Entertainment Oy:n toinen perustaja ja toimitusjohtaja Anttu Harlinille Äänekoski on tuttu paikka, sillä miehen mummola on lähellä Liikuntapuistoa. Nauravainen ja positiivinen mies on luonut yhdessä yhtiökumppaninsa Joonas Utin kanssa Kikattavan Kakkiaisen tarinan, jonka TV-sarjaoikeudet on myyty jo 13 maahan.

– Usko rohkeasti omaan näkökulmaan. Nykyään verkon avulla kuka tahansa pieni tekijä voi haastaa isompia. Jokainen voi ladata nettiin kehittelemäänsä sisältöä ja saada sen menestymään. Muistat vain sanoa kyllä mahdollisuuksille, Gigglebug Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Anttu Harlin, 37, muistuttaa Äänekosken Valtuustosaliin Onko ideaa?–tapahtumaan saapunutta yleisöä.
Näytöllä Harlinin takana hyppii iloinen hassun näköinen otus – lapsille positiivisia mobiilipelejä ja viihdesisältöjä tuottavan animaatio- ja pelistudion päähahmo Kikattava Kakkiainen. Kikattava Kakkiainen on suurimman Suomessa tuotetun animaatiosarjan päätähti, jonka tarina sai alkunsa vuonna 2013. Kikattava Kakkiainen on pienestä koostaan huolimatta suuri sankari, jolla on valloittava naurun lahja. Sarjaa Suomessa esittää YLE.
– Oikeasti Kikattava Kakkiainen on minun ja yhtiökumppanini Joonas Utin järjestyksessään 22. suunnittelema ja toteuttama animaatiomaailma, ei suinkaan ensimmäinen, vaikka moni niin luuleekin, Harlin naurahtaa.

Vuonna 2013 perustetun start-up-yrityksen kasvutarina on upea esimerkki uskalluksesta ja tarmosta. Gigglebug-sovellukset tulivat markkinoille vuonna 2013, jolloin niillä oli yli miljoona latausta ja ne olivat alallaan ykkösenä 64 maassa. Kikattavan Kakkiaisen tarinan TV-sarjaoikeudet on myyty 13 maahan. Kaikki lähti Utin ideasta toteuttaa peli, jonka kautta naurun voisi tartuttaa ihmisiin.
– Uskon, että Kikattavan Kakkiaisen ulkomaanmyynti kasvaa tulevaisuudessa vielä merkittävästi. Tulemme tekemään sarjaan vielä lisää jaksoja. Tarinamme on vasta alussa, Harlin sanoo.
Gigglebug Enertainment Oy ei ole Harlinin ja Utin ensimmäinen yhteinen firma. Miehet perustivat vuonna 2007 mainosanimaatioita tuottavan Anima Bontiquen, jonka osakkaita kaverukset edelleen ovat.
– Neljän vuoden tekemisen jälkeen aloin kyseenalaistaa työtäni. Halusin työlleni erilaisen merkityksen. Silloin meille syntyi ajatus ihan omasta tarinasta, Harlin hymyilee.

Harlin on yrityksensä päätuotteesta ylpeä. Kikattavan Kakkiasen rinnalle on noussut uusia animaatiomaailmoja ja -hahmoja. Gigglebug Entertainment on kehittänyt Disneylle uuden sarjan 101 dalmatialaista -animaatiosta. Sarja saa ensi-iltansa Disney Channelilla vuonna 2018.
– Meidän valttimme on vahva näkökulma. Me teemme viihdettä, jolla on merkitystä. Haluamme, että arvomme näkyvät tuotteissamme. Esimerkiksi Kikattava Kakkiainen opettaa lapsille tunteiden käsittelyä ja niiden tunnistamista, Harlin toteaa.
Yrittäjäksi vuosien varrella kasvanut mies kertoo olevansa huomattavasti alkuaikoja strategisempi. Yrityksen tavoitteet ovat olleet aina korkealla.
– Tavoitteet kasvavat saavutusten mukana. Olen aina ollut kilpailuhenkinen ja kunnianhimoinen. Hyppy pois mainosanimaatioiden parista kannatti. Jos uskot, että voit tehdä jonkin asian paremmin kuin se tehdään nyt, siinä voi olla idea tai pohja yrityksellesi.
Haastattelun jälkeen nauravainen mies suuntaa kohti Äänekosken Liikuntapuiston lähellä olevaa mummolaansa. Iso osa Harlinin lapsuusmuistoista on peräsin äänekoskelaisilta hiihtoladuilta ja urheilukentiltä.
– Käymme täällä perheen kanssa kerran vuodessa. Mummon vintillä on paljon kaikkia muistoja lapsuudestani tallessa, neljän lapsen isä summaa.