Kulttuuritoimen kevään konsertit

Kansainvälisen tuulahduksen Painotalon kevääseen 19. huhtikuuta tuo islantilais-suomalais-sveitsiläinen Equally Stupid

Äänekosken kulttuuritoimen kevätkauden Painotalolla aloittaa 25. tammikuuta vimmaista, visionääristä ja hypnoottista nykykansamusiikkia soittava Pekko Käppi & K:H:H:L (Kuolleiden Hillittömäin Hevosten Luut). Yhtye vie kuulijan luineen keskelle moneen suuntaan roihuavaa nykyhetkeä, venyttäen todellisuutta petollisen ja epäluotettavan ihmismielen loihtimiin maisemiin. Käpin musiikissa on vaikutteita niin populaarimusiikista kuin mitä moninaisemmista kansanmusiikin ilmentymistä.
Käppi on jouhikon suvereeni taitaja ja uudistaja, joka osaa kaivaa instrumentistaan irti sävyjä laajalla skaalalla. Pekko Käppi & K:H:H:L palkittiin 2017 Etnogaalassa vuoden kansanmusiikkitekijän palkinnolla.

Suomen jazzliiton Yrjö-palkinnon vuonna 2017 saanut Verneri Pohjola konsertoi Vapaat Äänet kiertueen merkeissä yhdessä rumpali Mika Kallion kanssa Willessä 7. maaliskuuta. Konsertissa kuullaan duon tammikuussa 2018 ilmestyvän debyyttilevyn Animal Image -kappaleita, joiden musiikki perustuu Perttu Saksan saman nimiseen elokuvaan.
Verneri Pohjola ja Mika Kallio ovat monipuolisella soitollaan ja musiikillisella laaja-alaisuudellaan koskettaneet yleisöjä niin suomessa kuin ulkomailla.

Club Painiksen vieraaksi Painotalolle saapuu 22. maaliskuuta kaksi pitkäaikaista musiikin matkamiestä. Wimme Saari on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista saamelaisen joikun esittäjistä ja Tapani Rinne mittavan kansainvälisen uran tehnyt bassoklarinetisti ja elektrojazzin pioneeri, joka tunnetaan ehkä parhaiten johtamastaan RinneRadio yhtyeestä. Muusikoita yhdistää syvällinen kiinnostus kansanmusiikkiin ja he ovat julkaisseet yhdessä seitsemän albumia.
Wimme Saaren joikut ammentavat aiheensa erilaisista luonnon elementeistä, joihin Tapani Rinne tuo bassoklarinetin ja elektroniikan avulla moninaisia tekstuureja ja jopa tribalistisia sävyjä. Wimme Saari vierailee konsertin yhteydessä Äänekosken kaupunginkirjastolla kertomassa saamelaisesta musiikista ja kulttuurista.

Kansainvälisen tuulahduksen Painotalon kevääseen 19. huhtikuuta tuo islantilais-suomalais-sveitsiläinen Equally Stupid, joka on kitaristi Sigurdur Rognvaldssonin, saksofonisti Pauli Lyytisen ja rumpali David Meierin muodostama energinen yhtye.
Trion melodisessa ja rytmisesti monikerroksisessa tuotannossa on runsaasti vaikutteita muun muassa progressiivisesta rockista, mutta sävellykset jättävät kuitenkin runsaasti tilaa myös väkeville solisteille.
Equally Stupid on yhtye, jonka tavoitteena on viedä musiikkiaan jatkuvasti entistä persoonallisempaan ja mielikuvitusrikkaampaan suuntaan, monenkirjavine sävellyksineen ja soitinyhdistelmineen. Equally Stupid on julkaissut kaksi albumia Exploding Head (2014) ja Escape From The Unhappy Society (2017), joista molemmat saivat riemastuttavan vastaanoton niin levyllä kuin keikkalavoilla.

Kevään konserttisarjan päättää Jyväskylä Sinfonia vierailu 22. huhtikuuta kaupungintalolla. Ylikapellimestari Ville Matvejeff ja Jyväskylä Sinfonian muusikoista koottu jousikvartetti tunnelmoivat Johannes Brahmsin muhkean pianokvinteton parissa.
Kamarimusiikki oli keskeisessä asemassa saksalaisen Johannes Brahmsin koko romanttisen sävellystuotannon läpi. Myös Brahmsin kamarimusiikin kruunuksi kutsutulla pianokvintetolla f-molli ei ollut helpoin reitti yleisön kuultavaksi.
Teos oli alun perin jousikvartetto, joka erään viulistin mielestä oli kuitenkin jousille sopimaton teos, joten Brahms sovitti sen sonaatiksi kahdelle pianolle. Brahmsin ystävä Clara Schumann suostutteli kuitenkin palauttamaan jouset takaisin, joten lopullinen versio teoksesta on molemmat soittimet yhdistävä pianokvintetto.